In drie stappen naar een goede ladingzekering!
Ladingzekering is het vastzetten van een lading in een vrachtwagen of ander transportmiddel, waardoor de lading niet kan schuiven. Een goede ladingzekering zorgt voor veilig transport van de producten, waardoor er geen materiële schade ontstaat. Daarnaast zijn gezekerde ladingen belangrijk voor veiligheid in het verkeer en voor de chauffeur.
Het is belangrijk dat dit daarom op de juiste manier gebeurt. In dit artikel zetten we de verschillende methodes op een rij!
Hoe een lading goed te zekeren?
1. Maak gebruik van krachtsluiting of vormsluiting
Een lading kan op verschillende manieren tijdens het vervoer worden vastgezet, namelijk via een krachtsluiting of een vormsluiting. Bij een krachtsluiting wordt de lading gezekerd middels bepaalde krachten, zoals een strakke spanband. Deze krachten zorgen ervoor dat de lading geen kant op kan, waardoor deze niet gaat schuiven tijdens het rijden.
Wanneer een lading niet kan schuiven doordat deze wordt tegen gehouden door andere producten of muren, dan wordt dit vormsluiting genoemd. Hierdoor wordt de lading als het ware ingesloten. Bij deze vorm van sluiting is het belangrijk dat een vrachtwagen goed wordt ingedeeld en dat er geen (of weinig) wrijving tussen ladingen is.
2. Gebruik de juiste middelen
Pallets
Pallets zijn belangrijk voor een stabiele lading en veilig transport. Ze zorgen ervoor dat de lading niet kan schuiven en garanderen dat de lading op een stabiele basis rust.
Wikkelfolie of rekfolie
Zorg ervoor dat de lading vastzit op de pallet, zodat alles stevig blijft. Rekfolie kan hierbij helpen! Dankzij deze wikkelfolie blijft de lading veel stabieler en heeft het minder last van een hobbelig transport. Bovendien beschermt de rekfolie de lading aan de buitenkant, waardoor het ook minder snel beschadigd raakt, en beter beveiligd is tegen diefstal.
Omsnoeringsband
Wanneer goederen te groot of te zwaar zijn dan kunnen omsnoeringsbanden helpen met het zekeren van de lading. Deze omsnoeringsbanden zijn te verkrijgen in verschillende materialen: kunststofband, staalband en papierband en kunnen eenvoudig met een bandspanner worden vastgezet. Verschillende soorten type omsnoeringsbanden staan hier op een rij.
De volgende soorten omsnoeringsbanden kunnen overwogen worden bij het vastzetten van lading. Het is belangrijk om rekening te houden met de dikte van de band, omdat deze ook invloed heeft op de kracht.
Staalband is van oudsher het sterkste omsnoeringsband en met de laagste rek. Echter, PET-band is bijna net zo sterk en werkt prettiger en veiliger. PET band is daarnaast ook goedkoper en milieuvriendelijker.
PP band wordt het meest gebruikt voor middelzware ladingen en automatische omsnoeringssystemen van pallets, dozen en pakketten. Polyesterband werkt fijn voor stukgoederen, vaten, kratten, machines, e.d. Als laatst is composietband een tussenvorm met een hoge treksterkte en weerbaarheid tegen externe invloeden.
Hoekprofiel
Een kartonnen hoekprofiel is ideaal om te gebruiken ter versteviging van een lading op een pallet. Door hoekprofielen aan te brengen beschadigd de lading namelijk minder snel bij het insnijden van een omsnoeringsband. Hiernaast kan ook de spanning van een omsnoeringsband of wikkelfolie beter verdeeld worden. Al met al garanderen de hoekprofielen meer stabiliteit en zorgt het voor een betere zekering van de lading.
Spanbanden
Spanbanden worden veelal gebruikt in het zekeren van een lading en zijn erg handig te gebruiken. Door de spanning van de band ontstaat namelijk minder wrijving met de vloer. Hierdoor schuiven pallets met de lading nog minder snel. Deze banden zijn ook goed te gebruiken bij het vastzetten van grote ladingen.
Rolstoppers
Voorkom dat cilindervormige voorwerpen gaan rollen door een rolstopper te gebruiken. Rolstoppers zijn heel licht en stapelbaar, waardoor opslag- en verzendkosten laag zijn.
Antislipbladen
Zorg ervoor dat de goederen goed gestapeld zijn op de pallet, met anti-slippapier tussen elke laag om te voorkomen dat ze gaan schuiven. Wanneer dozen los op elkaar staan gestapeld is de wrijving hoger en verschuiven de dozen eerder van hun plek.
Dozenvulling
Voor stabiliteit is het belangrijk dat de lading in dozen geen speling heeft, doordat bewegende producten in dozen snel kunnen zorgen voor instabiliteit van een lading. Dankzij schuimplaten en schuimkussens kunnen producten in dozen stevig vast worden gezet.
3. Check of de ladingzekering aan de wetgeving voldoet
Nederlandse wetgeving
Nederland hanteert specifieke richtlijnen. Die zijn vastgelegd in de Verkeerswetgeving (zie art. 5.18.6). De twee belangrijkste richtlijnen daarin zijn de volgende:
- De lading of delen daarvan moeten zodanig zijn gezekerd dat deze onder normale verkeerssituaties, waaronder begrepen volle remmingen, plotselinge uitwijkmanoeuvres en slecht wegdek, niet van het voertuig kunnen vallen.
- Losse lading ten aanzien waarvan het gevaar bestaat dat deze of delen daarvan tijdens het rijden van het voertuig vallen, moet deugdelijk zijn afgedekt.
Europese wetgeving en controle
De EU 2014-47 heeft in 2018 de grootste wettelijke verandering in jaren op het gebied van ladingzekering gemaakt. Deze richtlijn bevat meer en verscherpte handhavingseisen voor het zekeren van ladingen die worden getransporteerd op wegen. Hierin wordt voorgeschreven dat iedere Europese lidstaat ten minste 5 procent van haar totale aantal ingeschreven voertuigen per jaar moeten laten controleren.
Deze verscherpte maatregel is genomen omdat een kwart van alle vrachtwagenongevallen binnen de EU ontstaan door het gebrekkig vastzetten van ladingen. Door deze verbeterde controle wilt de EU het aantal ongevallen verminderen.
Het belangrijkste leidraad in de Europese regelgeving voor lading zekering is de EUMOS standaard. De meest recente EUMOS standaard vindt u hier.
Een landingszekeringssysteem moet tijdens vervoer bepaalde G-krachten kunnen weerstaan. Deze G-krachten kunnen namelijk vrijkomen tijdens het rijden of bij een ongeluk. Het zekeringssysteem moet de volgende G-krachten kunnen weerstaan:
- Voorwaarts 0,8 G (80%)
- Zijwaarts 0,5 G (50%)
- Achterwaarts 0,5 G (50%)
- Opwaarts 1,0 G (100%)
Zie de volgende afbeelding:
Wie is voor de ladingszekering verantwoordelijk?
Over het algemeen geldt er in de Europese Unie dat partijen gezamenlijk verantwoordelijk zijn; de lader/verpakker is verantwoordelijk voor het verpakken, laden en zekeren van de getransporteerde goederen, de vervoerder is daarnaast verantwoordelijk voor het goedkeuren van de gezekerde goederen, de benodigde zekering middelen en dient in het bezit te zijn van de juiste documentatie die een correcte belading en zekering kunnen aantonen.
Het is daarom voor transporteurs niet alleen belangrijk dat men in bezit is van de benodigde ladingzekering producten maar dat ook het personeel op de hoogte is van het correct gebruik van de ladingzekeringsproducten en het verpakken van goederen voor transport.
Ladingzekering samengevat
Het is belangrijk om een goed gezekerd transport te borgen, omdat het grote gevolgen kan hebben. Namelijk van de veiligheid van mensen, tot het krijgen van een slecht imago door het veroorzaken van een ongeval. Bij het inpakken van het vrachtwagen moeten juiste en kwalitatieve ladingzekeringsmiddelen worden gebruikt, om aan de Europese wetgeving te voldoen.
Denk hierbij aan sterke wikkelfolie, het omsnoeren van pallets en het gebruiken van hoekbeschermers om ladingen te verstevigen. Cyklop heeft jarenlange ervaring in het adviseren bij ladingzekering. Vraag gratis advies aan en laat ons u met uw vraagstuk helpen!